Penafian

PENAFIAN PENUH

ADMIN blog drmaba tidak bertanggungjawab terhadap komen (comments) yang diutarakan dalam laman blog ini. Segala komen adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak menggambarkan pendirian admin blog drmaba. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Personal Note:

Artikel yang aku tulis disini pastinya bukanlah suatu yang muktamad dan betul. Maka pertimbangkan dulu bahawa aku ini seorang yang bodoh dan apa yang ditulis adalah sampah semata2.


Oleh itu berikut adalah penyataan kepada semua pembaca budiman:

1. Artikel ini hanyalah perkongsian pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman hidup yg pendek ini dan latarbelakang pendidikan saya, maka saya mohon maaf atas segala kekurangan dan kekhilafan saya.

2. Sekiranya anda fikir bahawa saya ini bodoh (idiot), saya akui kebodohan saya. Semoga Allah yang Maha Luas Ilmu & Maha Bijaksana mengurniakan dan membuka pintu ilmu & kebijaksanaan kepadaku.

3. Sekiranya anda fikir saya salah (wrong), saya akui kesalahan saya. Semoga Allah mengampuni aku dan menunjukkan jalan yang benar.

4. Sekiranya anda ingin membuat pembetulan atau berkongsi pandangan. Saya alu-alukan dan dahulukan dengan Jazakallah.

5. Sekiranya anda ingin hentam (bash) pandangan. Maka saya pinta gunakanlah kata2 yang berhikmah dan beradap. Saya hanya insan yang juga pelupa (diri dsbnya)

6. Sekiranya anda fikir artikel saya ini bidaah. Terlebih dahulu Saya tidak bermaksud begitu. Kupohon keampunan daripada Allah.

7. Sekiranya anda fikir saya bagus & hebat. Saya pinta masukkan saya kedalam doa2 kalian, semoga saya sentiasa dalam rahmatNya. Sesungguhnya aku bukan sesiapa.

Monday, April 8, 2013

2013: Selepas Sabah?


1. Selepas 10 hari tragedi pencerobohan di Sabah, seorang teman menelefon bertanyakan, "Ok after Sabah, What next?". Sambil ketawa aku jawab, "Kau ingat aku nujum pak belalang ker?". Teman aku ni adalah salah seorang rakan yang selalu aku kongsikan pandangan tentang isu2 semasa dan kesan2 tindakan individu politik partisan. Beliau bertanya sebab kebanyakan perkara yang pernah aku ceritakan pada Oct 2012 lepas benar2 berlaku dan ada somebody dalam team beliau bertanyakan sumber beliau. Dia nak tahu Jigsaw Clue seterusnya. Aku cuma mampu katakan bahawa aku bertangapan begitu kerana aku memahami konteks masyarakat Sabah. 

2. Berbalik kepada persoalan beliau, apa yang aku boleh katakan "Apa yang berbunyi di Timur jangan lupa lihatlah ke Barat". Lagipun aku bukannya pak nujum yang tahu segalanya, ada perkara atau konteks masyarakat yang tidak saya pahami kerana saya tidak hidup dalam golongan tersebut. Cuma apa yang mampu saya kata, banyaklah  membaca maklumat/berita dan lihatlah persekitaran semasa, walaupun ia seperti tiada kaitan tapi perhatikan dengan fikiran terbuka. Kerana perintah pertama itu Bacalah, seterusnya untuk kita terus mempelajari dan memerhati tanpa melampau2.

3. Tambahan pula, setiap maklumat atau berita mestilah jelas dan benar dengan eye-witness yang boleh kita percayai. Zaman ini maklumat tersebar terus drpd laman2 sosial yang banyak kesahihah atau ketepatannya boleh diragui, namun juga tidak boleh diambil ringan atau perlekehkan. Disinilah kita diingatkan agar sentiasa bersederhana. Semoga denganya kita tidak tergolong dalam golongan yang melampau yang akhirnya akan memudharatkan diri sendiri.

4. Sebelum aku akhiri perbualan, aku cuma minta beliau dapatkan eye-witness untuk suatu kawasan yang menarik perhatian aku sejak aku mendengar khabar dua buah mimpi dan berita2 yang seolah2 sama sebuah kenyataan individu politik pada Oct 2012.

5. Buat para pegawai keselamatan negara, pengorbanan mereka tiada mampu kita galas dan hadapi. Hanya ucapan terimakasih yang mampu aku beri atas bebanan tugas dan tangungjawab yang ditanggung oleh rohani dan jasmani kalian. Perjuangan kalian belum selesai. Semoga yang pergi dicucuri Rahmat-Nya. Al-Fatihah.

Admin:Ini hanya perbualan kedai kopi yang tidak boleh diambil sebagai fakta, hanya sahaja sebagai iktibar dan peringatan untuk diri yang faqir.

2 comments:

sal said...

Apa plak khabar 2 buah mimpi tu? nape citer cam x nak citer?
Bagitau la sejelas2nya

Unknown said...

Mimpi yang pertama ada dalam youtube. Saya nak post tapi tak jumpa balik. Mimpi yang hampir serupa dengan mimpi tersebut berlaku kepada orang yang hampir dengan saya pada masa yang lebih kurang sama.