Penafian

PENAFIAN PENUH

ADMIN blog drmaba tidak bertanggungjawab terhadap komen (comments) yang diutarakan dalam laman blog ini. Segala komen adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak menggambarkan pendirian admin blog drmaba. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Personal Note:

Artikel yang aku tulis disini pastinya bukanlah suatu yang muktamad dan betul. Maka pertimbangkan dulu bahawa aku ini seorang yang bodoh dan apa yang ditulis adalah sampah semata2.


Oleh itu berikut adalah penyataan kepada semua pembaca budiman:

1. Artikel ini hanyalah perkongsian pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman hidup yg pendek ini dan latarbelakang pendidikan saya, maka saya mohon maaf atas segala kekurangan dan kekhilafan saya.

2. Sekiranya anda fikir bahawa saya ini bodoh (idiot), saya akui kebodohan saya. Semoga Allah yang Maha Luas Ilmu & Maha Bijaksana mengurniakan dan membuka pintu ilmu & kebijaksanaan kepadaku.

3. Sekiranya anda fikir saya salah (wrong), saya akui kesalahan saya. Semoga Allah mengampuni aku dan menunjukkan jalan yang benar.

4. Sekiranya anda ingin membuat pembetulan atau berkongsi pandangan. Saya alu-alukan dan dahulukan dengan Jazakallah.

5. Sekiranya anda ingin hentam (bash) pandangan. Maka saya pinta gunakanlah kata2 yang berhikmah dan beradap. Saya hanya insan yang juga pelupa (diri dsbnya)

6. Sekiranya anda fikir artikel saya ini bidaah. Terlebih dahulu Saya tidak bermaksud begitu. Kupohon keampunan daripada Allah.

7. Sekiranya anda fikir saya bagus & hebat. Saya pinta masukkan saya kedalam doa2 kalian, semoga saya sentiasa dalam rahmatNya. Sesungguhnya aku bukan sesiapa.

Monday, March 13, 2017

Ulasan/Review:Antivirus Avast

Teknikal Spesifikasi
Software: Avast Antivirus
Version Terakhir: Version 2017 for Windows 10
License: Free Antivirus.

Ulasan
Sudah  lebih daripada 3 tahun pakai antivirus ini sebagaimana spesifikasi diatas. Apa yang best pasal antivirus ini ialah:

  1. Free - Hanya perlu ada email sendiri sebagai confirmation/license.
  2. Ringan (Lightweight) - Tidak banyak  guna PC/Notebook kapasiti resource seperti memory/CPU
  3. Game Mode - Bila nak start main game, kita boleh on this mode. Ini akan meringankan lagi pengunaan PC/Notebook resource oleh Avast Antivirus.
  4. Mudah untuk buat installation. Memang straight forward, sesuai untuk non-IT background person.
  5. Mudah digunakan, senang nak navigasi atau user-friendly
Setakat pengalaman mengunakan antivirus ini, masalah utama hanyalah ketidakmampuan untuk deteksi (Detect) malware yang baru. Tapi ini juga merupakan kekurangan kebanyakan antivirus software yang lain walaupun yang berada dalam top 3 sekalipun.

Malah kebanyakan security expert/site menasihatkan kita untuk mengunakan Anti-Malware bersama-sama dengan Antivirus. Terutama sekali pada masa kini kita sering mendengar atau membace tentang kemunculan pelbagai ancaman (Threat) siber (Cyber) yang baru yang tumbuh seperti cendawan selepas hujan malah lebih cepat lagi daripada itu.

Untuk pengetahuan pemabaca budiman, saya sudah menukar antivirus saya daripada Free license kepada antivirus lesen (License) yang berbayar. Tapi bukan mengunakan Avast Antivirus kerana keperluan jumlah lesen (number of license ) dirumah saya.

Bagi mereka yang ingin mengunakan atau mencuba Avast Antivirus dibawah ini linknya.
Sila copy dan paste ke browser anda:
https://www.avast.com

No comments: