Penafian

PENAFIAN PENUH

ADMIN blog drmaba tidak bertanggungjawab terhadap komen (comments) yang diutarakan dalam laman blog ini. Segala komen adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak menggambarkan pendirian admin blog drmaba. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Personal Note:

Artikel yang aku tulis disini pastinya bukanlah suatu yang muktamad dan betul. Maka pertimbangkan dulu bahawa aku ini seorang yang bodoh dan apa yang ditulis adalah sampah semata2.


Oleh itu berikut adalah penyataan kepada semua pembaca budiman:

1. Artikel ini hanyalah perkongsian pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman hidup yg pendek ini dan latarbelakang pendidikan saya, maka saya mohon maaf atas segala kekurangan dan kekhilafan saya.

2. Sekiranya anda fikir bahawa saya ini bodoh (idiot), saya akui kebodohan saya. Semoga Allah yang Maha Luas Ilmu & Maha Bijaksana mengurniakan dan membuka pintu ilmu & kebijaksanaan kepadaku.

3. Sekiranya anda fikir saya salah (wrong), saya akui kesalahan saya. Semoga Allah mengampuni aku dan menunjukkan jalan yang benar.

4. Sekiranya anda ingin membuat pembetulan atau berkongsi pandangan. Saya alu-alukan dan dahulukan dengan Jazakallah.

5. Sekiranya anda ingin hentam (bash) pandangan. Maka saya pinta gunakanlah kata2 yang berhikmah dan beradap. Saya hanya insan yang juga pelupa (diri dsbnya)

6. Sekiranya anda fikir artikel saya ini bidaah. Terlebih dahulu Saya tidak bermaksud begitu. Kupohon keampunan daripada Allah.

7. Sekiranya anda fikir saya bagus & hebat. Saya pinta masukkan saya kedalam doa2 kalian, semoga saya sentiasa dalam rahmatNya. Sesungguhnya aku bukan sesiapa.

Wednesday, May 8, 2013

Petua: Elakkan Bubuk Beras


Kompilasi petua untuk elakkan bubuk beras.

1. Cara paling sengkek: Simpan beras dalam botol plastik biasa 1.5L tu. Masukkan beras guna corong - hentak-hentak sampai padat sambil isikan beras sampai penuh - dan tutup mulut botol kuat-kuat. Oleh kerana botol plastik ni berbentuk seperti tiub maka beras akan padat dan kurang udara di dalam botol.

2. Cara sederhana: Vacuum beras dalam plastik sealer. Boleh guna vacuum kereta RM40 dan plastik sealer RM40 saja.

3. Cara up sikit: Simpan beras dalam tong kalis udara, tekan sehingga padat, dan kemudian gunakan baking soda untuk menghasilkan karbon dioksida didalam tong tu bagi menggantikan oksigen. Rasanya ini konsep yang sama digunakan oleh US untuk menyimpan bijirin makanan dalam kuantiti yang besar.

4. Cara Cili: Letak beberapa tangkai cili kering dan serai  dalam bekas beras.

5. Letak daun limau nipis/purut dan masukkan ke dalam bekas beras. Cara ini, selain tidak berkutu, beras juga akan berbau wangi.


6. Cara Jemur Beras di Tengah Panas: Letakkan beras di atas dulang dan kemudian jemur di tengah panas. Kutu beras akan keluar dari beras untuk cari tempat yang lembap atau boleh juga tampi beras dengan dulang untuk keluarkan kutu beras.



7. Cara Bawang Putih: Kutu beras tidak sukakan bau-bauan jadi boleh gunakan tips halau kutu beras dengan bawang putih. Bawang putih mempunyai bau yang sangat kuat. Bau bawang putih dapat menghalau kutu beras.

8. Cara Daun Pudina: Daun pudina perlulah dikeringkan terlebih dahulu dan kemudian kisar jadi serbuk dan digaulkan bersama-sama dengan beras.

9. Cara Kulit Kayu Manis: Masukkan beberapa batang kulit kayu manis ke dalam bekas simpanan beras kerana kulit kayu manis juga dipercayai mampu menghalau kutu beras.


Selamat mencuba. Especially preppers.

Sumber: 
http://afterdarkwrites.blogspot.com/
http://amad-jalanan.blogspot.com
http://www.anastasyea.com
Post a Comment