Penafian

PENAFIAN PENUH

ADMIN blog drmaba tidak bertanggungjawab terhadap komen (comments) yang diutarakan dalam laman blog ini. Segala komen adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak menggambarkan pendirian admin blog drmaba. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Personal Note:

Artikel yang aku tulis disini pastinya bukanlah suatu yang muktamad dan betul. Maka pertimbangkan dulu bahawa aku ini seorang yang bodoh dan apa yang ditulis adalah sampah semata2.


Oleh itu berikut adalah penyataan kepada semua pembaca budiman:

1. Artikel ini hanyalah perkongsian pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman hidup yg pendek ini dan latarbelakang pendidikan saya, maka saya mohon maaf atas segala kekurangan dan kekhilafan saya.

2. Sekiranya anda fikir bahawa saya ini bodoh (idiot), saya akui kebodohan saya. Semoga Allah yang Maha Luas Ilmu & Maha Bijaksana mengurniakan dan membuka pintu ilmu & kebijaksanaan kepadaku.

3. Sekiranya anda fikir saya salah (wrong), saya akui kesalahan saya. Semoga Allah mengampuni aku dan menunjukkan jalan yang benar.

4. Sekiranya anda ingin membuat pembetulan atau berkongsi pandangan. Saya alu-alukan dan dahulukan dengan Jazakallah.

5. Sekiranya anda ingin hentam (bash) pandangan. Maka saya pinta gunakanlah kata2 yang berhikmah dan beradap. Saya hanya insan yang juga pelupa (diri dsbnya)

6. Sekiranya anda fikir artikel saya ini bidaah. Terlebih dahulu Saya tidak bermaksud begitu. Kupohon keampunan daripada Allah.

7. Sekiranya anda fikir saya bagus & hebat. Saya pinta masukkan saya kedalam doa2 kalian, semoga saya sentiasa dalam rahmatNya. Sesungguhnya aku bukan sesiapa.

Friday, April 19, 2013

PRU 13: Mari Mengundi


1. Hari-hari duk dengar kempen parti yang bertanding. Tidak kira di TV atau diradio atau daripada yang muda sampai yang tua. Masing2 punya pendapat dan kecenderungan kepada satu-satu parti. Ada yang bersederhana ada yang agak mendesak agar memberi sokongan kepada pandangan dan pendirian parti yang disokong.

2. Di musim raya yang ini, ayat-ayat atau soalan-soalan lazim di musim pilihanraya:
"Kau mengundi kat mana?"
"Balik mengundi tak?"
"Baliklah, jalankan tanggungjawab."
"Kita kena tukarlah sekali sekala"
"Bla.. bla.. bla.. ini tak betul.. Bla..bla.."

3. PRU kali ini aku banyak diam, walaupun yang PRU 2008 pun memang aku tak banyak cakap sangat sebab aku bukan orang yang pandai berpolitik partisan ni. Yang aku pasti, tanggungjawab menjadi pemimpin yang dipilih rakyat adalah amat berat, namun ia tetap menjadi idaman ramai...

4. Emak aku sebelum parlimen bubar lagi, sebelum bulan Mar 2013 lagi dah siap ingatkan aku balik mengundi. Jalankan tanggungjawab memilih parti yang bertonggakkan Islam dan parti yang berkerjasama dengan parti yang medokong Islam. Aku sebagai anak yang tak mahu derhaka, cuma boleh kata, PRU13 ni rasanya tak balik mengundi lah mak. Maka bertabur lah peluru pertanyaan.

5. Soalan lazim bila aku jawab macam diatas. tak kiralah daripda emak aku atau orang lain:
"Tak baik tak jalankan tanggungjawab pada negara"
"Rugilah satu undi untuk tukar/kekalkan kerajaan sekarang"
"Fatwakan dah keluar wajib mengundi, tu sapa Yusuf Qardhawi..bla bla (citer pasal fatwa atau S Yusuf)"
"Cuba bagitau kenapa kau tak nak mengundi ... bla bla..(explain kepentingan mengundi)"

6. Kekadang aku tak jawab or balas pertanyaan mereka, tapi aku jawab dan jelaskan kenapa kepada emak aku. Pertama memang aku ada keje time tu dan nak balik agak jauh dan meletihkan ditambah tiada cuti extra utk aku. Kedua memang aku ada sebab tersendiri (sori tak ble lah nak explain dalam blog ni), emak aku nampak macam paham apa yg tersirat dalam hati aku. So dia pesan jangan larang bini aku pegi mengundi. Aku angguk jer.

7. Untuk mereka yang pergi mengundi Selamat mengundi dan bagi mereka yang masih blur tak tahu nak undi siapa atau yang masih berfikir nak mengundi atau tidak berikut adalah beberapa sedutan pendapat yang boleh anda pertimbangkan. 

Pandangan Faznita:
"Soalan ini perlu dijawab mengikut intrepretasi Islam kerana bagi orang Islam kalau haram mengundi di dalam sistem demokrasi maka sesiapa yang mengundi berdosa besar. Malahan ada yang menggatakan boleh jatuh syirik!"
Klik sini untuk artikel penuh.

Pandangan AfterDark: (Banyak pandangan dan komen yang menarik)
"At least penyakit KKN didalam UMNO sudah semakin sembuh akibat tekanan berterusan daripada ahli akar umbi UMNO dan serangan pembangkang. Jadi maksudnya UMNO itu bila ditempeleng masih boleh belajar dan diajar. Di dalam pembangkang pula virus LLP semakin ditempeleng semakin kurang ajar pula jadinya. Makin lantang protes oleh penyokong mereka sendiri menentang penggunaan kalimah Allah oleh kafir harbi, semakin menjadi-jadi Anwar Ibrahim dan anaknya mempromote Pluralism. Dato Nik Aziz pula bila semakin dikritik supaya jangan ikutkan kehendak DAP," 
Klik sini untuk artikel penuh.


Hanya Allah yang lebih Mengetahui.

No comments: